Co to jest faktoring?

Pojęcie factoringu

W kwestii firm i tematyki z nimi powiązanej istnieje obecnie bardzo wiele pojęć, na temat których przeciętny człowiek nie ma właściwie żadnej wiedzy. Pytanie brzmi jednak, czy powinien takową wiedzę posiadać? I jakie są to pojęcia? Jednym z nich jest chociażby factoring, skierowany głównie do firm produkcyjnych, usługowych i handlowych, wystawiających dla swoich kontrahentów faktury z odroczonym terminem płatności.

Faktoring – czym jest i jaka jest jego historia?

By odpowiedzieć na to pytanie, należałoby zacząć od wyjaśnienia terminu. Faktoring, to pewien rodzaj transakcji handlowej, który tak naprawdę wytworzył się bardzo dawno temu. Jego prowodyrem były anglosaskie instytucje finansowe. Jakie było ich zadanie? W czasach kolonizacji wypłacały zaliczki za towary (tytoń, bawełna, skóry zwierząt itd.), transportowane statkami, zanim dotarły do Europy. Pozwalało to kolonizatorom na dalszą pracę, bez konieczności czekania na zapłatę przez swoich kontrahentów.

Od tamtych czasów niewiele się zmieniło. Na naszą prośbę (po podpisaniu stosownej umowy) tzw. faktorzy zajmują się ściąganiem należności w naszym imieniu, na przykład od kogoś, kto zamówił u nas usługę, ale niestety zapomniał za nią zapłacić.

Faktoring, to pojęcie, które nie jest jeszcze tak popularne, ale na pewno więcej powie nam słowo windykacja, które określa podobne działania. Firmy windykacyjne obsługując swoich klientów, którzy potrzebują w tym zakresie pomocy, otrzymują za swoją pracę wynagrodzenie. Jest to nieduży procent należności, który stanowi ich prowizję. Każdy jest jednak zadowolony, bo my odzyskujemy pieniądze, a firma zarabia.

Aktualnie na rynku jest mnóstwo firm finansowych, zajmujących się faktoringiem. Wśród nich są także banki. Oferują nam odzyskanie należnych pieniędzy, za faktury od odbiorców (dłużników), w zamian za niewielki procent wartości brutto tych faktur.

Jakie jeszcze korzyści daje nam faktoring?

  • poprawia się kondycja naszej firmy, co zapewnia lepsze planowanie finansów,
  • odciążamy również księgowość w kwestii nadzoru nad spływem wierzytelności,
  • kontakty z kontrahentami wbrew pozorom także stają się lepsze,
  • zwiększa się konkurencyjność naszej firmy, zwłaszcza jeśli chodzi o wydłużenie terminów płatności.

Oczywiście faktoring ma także wady, w szczególności jeśli chodzi o koszty, jakie musimy ponieść. Poza tym, jeśli nie trafimy na profesjonalnego faktora, jego obsługa może mieć zły wpływ na nasze stosunki z klientami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *